Seriöst tjejer...

Jag blir så ledsen, vart jag än går hör jag tjejer sitta och diskutera bantningsdieter och vilken som är bäst, vilken som ger bäst resultat. Resultat på vad? en ätstörning? Lita på mig, jag vet vad jag pratar om. Jag har provat varenda bantningsdiet ni kan tänka er, jag har käkat batningspiller och gud vet allt jag gjort, desperat för att gå ner i vikt och bli smal. Innan ni kommenterar så kan jag säga att nej jag tänker inte skriva ut vad jag gått på, för meningen med det här inlägget är inte att trigga igång folk och hjälpa folk gå ner i vikt utan jag vill hjälpa er att tänka om! För vad slutade min bantning med? Jo en vidrig sjukdom vid namn Anorexia nervosa. Ni som läser min blogg vet att jag inte gillar att prata om min anorexi öppet så här men jag känner att jag behöver peppa er tjejer lite, för ni är inne på helt fel tankebanor! 
 
Kanske är lite komiskt att jag, sitter och säger det här när jag själv inte tar åt mig av det, men de är för att jag är fast i en sjukdom. En sjukdom som vägrar lämna mig, som plågar mig varje dag. Ni vill inte leva med anorexia, tro mig, det vill ni bara inte. Det är plågsamt och absolut ingenting man vill ha uppmärksamhet för. Nu har jag ju lagt på mig en hel del och det är inte lika jobbigt som förr och vara ute bland folk på ett sätt, för i somras kunde jag inte gå någonstans utan att folk glodde, pekade, filmade/fotade och kommenterade. Ja, jag har fått kommentarer av folk mitt ute på gatan och i affärer. Folk är så vidriga, att dom bara slänger ur sig kommentarer utan att tänka sig för, inte tänker efter en extra gång innan dom säger något. Att kommentaren dom faktiskt slängt ur sig sårar. Jag såg det inte då, men jag ser det nu. Och jag var/är sjuk och det var inte mitt fel att jag var så underviktig, det var sjukdomen. 
 
Sluta jämföra er med andra, för ni kan aldrig se exakt ut som en person. För vi alla är olika, vi är byggda på olika vis. Vissa har större benstomme än andra, vissa har längre ben än andra, vissa har längre hår än andra... Ja de finns en massa att ta upp, men alla är lika fina som dom är. Ja, riktig kliché att säga så, men de är sant! Varför är vi tjejer så beroende av att ändra på oss för andras skull? Även om vi så gärna påpekar och intalar oss själva att de är för vår egna skull, så vet vi innerst inne att det är nog inte så, visst vill vi leva ett hälsosamt liv och må bra, men den där snygga kroppen är inte främst för vår skull... Samhället har byggt upp en sådan vrickad syn på kvinnokroppen att det inte är konstigt att så många är ätstörda idag... Om jag en dag får barn och får en dotter ska jag göra allt för att hon inte ska påverkas av idealet, men jag hoppas att idealet då inte är desamma som idag...
 
Återigen, kanske komiskt att detta kommer från mig, men det är för att jag insett detta. Nu gäller det bara för mig att styra i tyglarna och inte dras med anorexian, som så gärna vill dra ner mig. Blir jätteglad för era mail ni skickar också, ber om ursäkt om jag inte alltid hinner/svarar sent på era mail, men de är för att min mail varje dag är överfull av massa reklam mail och sådant så det är lätt hänt för mig att missa då vissa mail ibland hamnar i skräpposten av någon anledning, men ni är verkligen så underbara! Massvis med kramar till er och tjejer, seriöst lägg ner med bantningsdieter och allt skit ni hittar på, de är sååååå 2008. Ta hand om er!
 
${CommentAuthorLinkIf}

2013-12-28 kl.23:02:07

Alltså, jag fullkomligt älskar din blogg! DU är så himla bra och vacker på alla sätt och vis. Du blir bara vackrare och vackrare för varje dag som går, och att själv kunna inse saker och hjälpa andra, som andra kanske blundar för gör att du en dag KOMMER bli frisk, fortsätt kämpa! KRAM!
${CommentAuthorLinkIf}

2013-12-28 kl.23:26:07

Hej, första gången jag är inne på din blogg faktiskt. Hittade den genom Fanny Persson, då även jag är från Borås vilket är helt oväsentligt egentligen. Måste bara säga att din blogg är helt fantastisk eller nej egentligen är det inte bloggen utan det är du. Att du dagligen kämpar, att du inte ger upp utan fortsätter. Beundrar dig något otroligt! Du är en förebild för många både tjejer och killar. Du ska vara stolt över dig själv och du är otroligt vacker också för den delen. Jag hejar på dig, kram.
${CommentAuthorLinkIf}

2013-12-29 kl.00:20:02

Jag älskar din blogg natalie. Du är en otroligt stark person och lyssna inte på vad alla andra idioter runt om kring dig säger. Dom är sjuka i huvudet. Jag önskar dig tusen bamse kramar från mig och hoppas du blir frisk snart. Du är sån himla vacker person både invändigt och utvändigt.
Tusen kramar från mig!
${CommentAuthorLinkIf}

2013-12-29 kl.01:02:01

får man lov att skriva att du är vacker när man tycker det? vet att många anoretiker blir ledsna då och tror att man tycker de är fina pga ben och inte vill gå upp då, men det är inte så man menar med vackert utan med altet.. om du fattar hur jag menar? kram
${CommentAuthorLinkIf}

2013-12-29 kl.02:51:28

Sååå sant. En kortvarig bantning resulterar dessutom oftast i en jojobantning, dvs man går upp mer i vikt än vad man vägde innan, eftersom kroppen tror den överlevt en svält period och rustar då upp sig med mer mat inför nästa. Så undvik dessa "mirakeldieter'" där man kan gå ner flera kilon i veckan, för det är i princip omöjligt.
${CommentAuthorLinkIf}

2013-12-29 kl.08:56:13

Gillade din blogg tills nu. En del kan faktiskt gå på diet inför en kommande fotografering, semester eller för att man vill nå upp till sitt mål som INTE är ohälsosamt! Då är det inget fel med dieter! Det är du som tagit det till en extrem nivå, och ja, sluta bry dig så mycket om vad alla andra gör så mår du nog bättre själv!
Svar: Har inte tvingat dig och läsa min blogg, du får tycka vad du vill men att höra tjejer snacka om att bara dricka coca cola tycker jag inte är direkt rätt diet? Men om du anser att det inte är fel att bara dricka coca cola om dagarna så får du väl anse det då, men då har vi helt olika uppfattningar!
Natalie Sandqwist
${CommentAuthorLinkIf}

2013-12-29 kl.10:34:52

Josephine, det jag tror Natalie försöker säga är att man kan följa dieter för att försöka nå ett visst mål men att det lätt kan gå över styr och resultera i en ätstörning.
En ätstörning är inget du väljer, det är en sjukdom som kommer när du minst anar det.
Skönhetsidealen i dag är ju sjuka om man måste banta inför semester eller en fotografering. Antagligen därför så många lider av ätstörningar.
Se dig om så kommer du kanske märka vad skönhetsindustrin gör med människor; anorektiker känner man lätt igen på det utmärglade utseendet men inte dom med ortorexi eller bulimi.
Om Natalie vill försöka varna unga tjejer från att begå hennes misstag tycker jag är bra, sen tror inte jag att dom lyssnar för alla tror att det drabbar inte dom bara andra.......
${CommentAuthorLinkIf}

2013-12-29 kl.14:09:36

Klart att jag tycker det är fel och tragiskt om en person enbart vill livnära sig på cola, men hon skrev dieter! Tycker att hon formulerade sig lite klumpigt bara, budskapet är väl gott, men många människor klarar faktiskt av att följa en hälsosam diet utan att falla in i ett destruktivt beteende! Jag vill inte uppmuntra någon till att gå på någon diet bestående av att enbart dricka cola, men jag tycker inte att det är något fel med dieter annars! Jag ville bara uttrycka min åsikt och jag antar att du vill ha respons på det du skriver? Det är inget personligt angrepp mot dig, skulle inte läsa din blogg om jag hade något emot dig! Tycker att det du skriver är väldigt intressant och jag tycker att du har mycket att ge och verkligen kommer att lyckas med målen du satt upp, tror och hejar på dig!
Svar: Absolut vill jag ha respons på det jag skriver, både negativ och positiv får man räkna med! Fann det bara lite komiskt att du inte gillar min blogg längre för att jag tycker dieter är skit :P
Natalie Sandqwist
${CommentAuthorLinkIf}

2013-12-29 kl.15:47:35

Vad har hänt med din mamma? :(
Svar: Inget jag vill gå in på, därför jag inte nämnt något på bloggen! Privat helt enkelt, hoppas du/ni förstår!
Natalie Sandqwist
${CommentAuthorLinkIf}

2013-12-29 kl.22:21:49

Hyckleriet när en tjej som stenhårt går på dieter skriver om hur dåligt det är, det är anledningen till varför jag inte gillar den längre. Nu ska jag sluta vara jobbig med mina kommentarer
Svar: Fast nu går ju inte jag på dieter? Haha ta reda på lite fakta innan sötnos
Natalie Sandqwist
${CommentAuthorLinkIf}

2013-12-29 kl.23:39:32

Natalie kanske ändrat uppfattning om nyttan av att följa dieter när den ledde till en så svår sjukdom som anorexia. Man har inte samma uppfattning hela tiden och ändrar åsikter när man får mer erfarenhet av livet, inget konstigt med det.
Kallar du det för hyckleri så vet jag inte vad du lägger för innebörd i själva ordet.
Svar: Taaaack, några som förstår vad jag menar iallafall!
Natalie Sandqwist
${CommentAuthorLinkIf}

2013-12-30 kl.00:39:19

Nathalie jag förstår dig till 100%. Men ändå ska det vara så svårt att göra det rätta? Jag förstår hur du kämpar och hur otroligt jobbigt det är. Jag kan själv inte gå ut på stan eller ens gå och handla utan att folk vänder sig om. De enda som säger något är små barn. De är ärliga. De vuxna står och viskar och pekar. Jag hatar känslan av att vara iakttagen. Jag försöker intala mig själv om att de kanske vände sig om och viskade till varandra om hur söt jag är? Men jag vet innerst inne vad de säger och tänker. Jag har vart sjuk i 10 år. enda sen jag var 11 år. Jag har fortfarande inte kommit till den dagen då jag känner mig redo att göra en förändring. Jag följer din kamp varje dag och jag vet att du har styrkan till att gå hela vägen. Sluta inte kämpa! Inga drömmar kan bli verkliga så länge man håller kvar Anorexin.

Kram Alexandra
${CommentAuthorLinkIf}

2013-12-30 kl.01:08:36

Att ändra åsikt om man inser att följa dieter kan innebära att man får en ätstörning, det kallar inte jag hyckleri utan sunt förnuft!
Däremot att banta inför semester eller fotografering, försöka vara någon man inte är i vanliga fall gränsar till hyckleri.
Hyckleri - falskt beteende i vinstsyfte
Svar: Äntligen någon som förstår!
Natalie Sandqwist
${CommentAuthorLinkIf}

2013-12-30 kl.12:55:00

Svar till anonym: banta till en fotografering eller semester? Inte så klokt det heller. Satsa på en hälsosam livsstil och ät onyttigheter men även sallad och nyttigheter med måtta. Man går ju endå bara upp kilona om man snabb-bantar ;)
${CommentAuthorLinkIf}

2013-12-30 kl.20:31:01

Älskar din blogg! Du ska veta att du är otroligt stark och är riktigt duktig som kämpar på trots att det är svårt. Jag drabbades själv av anorexia det här året så jag vet hur du har det, en förjävlig sjukdom jag önskar jag slapp och jag håller med till 100% om det du skriver, man hör vart man än går hur tjejer diskuterar med sina kompisar om dieter och träning hit och dit, är så otroligt trött på det!
Varför är det så viktigt att man är smal, var gör det för skillnad än att ha lite fett på kroppen?

Jag är betydligt friskare nu än vad jag var i somras och nu går det mycket bättre att äta och har lyckats gått upp hela 7kg! Har dock några kilo kvar tills jag är normalviktig men jag påminner alltid mig själv att fortsätta kämpa och när allt känns tufft brukar jag alltid tänka att livet som anorektiker är inte värt det! Jag går hellre upp ett par kilo och har en hälsosam kropp som mår bra än en smal underviktig kropp som mår dåligt, för att ha en fungerande kropp är så mycket viktigare än allt annat! :)

Bamsekramar på dig och jag hejar på dig, sluta aldrig kämpa vännen! <3
${CommentAuthorLinkIf}

2013-12-31 kl.10:11:21

Att en tjej med anorexia ger tips till tjejer om att dieter är något dåligt är för mig som en alkoholist som går runt och förespråkar att hen tycker att alkohol är dåligt! En del klarar faktiskt av att dricka alkohol utan att fastna i ett beroende och en del klarar av att gå på dieter utan att få anorexia! Hon skulle kanske skrivit extrema dieter för hon verkar syfta på dieter som innebär att msn "bara dricker cola". Och hyckleri, man går runt och förespråkar något och sen följer man det inte själv... Det är ju jättebra om du blivit frisk och slutat äta dåligt, då har jag misstolkat allt du skrivit bara!
Svar: Ja jag äter ordentligt och ordentliga måltider, vi båda har nog misstolkat varandra! Jag menade mer extrema dieter som du säger, även fast lchf för min del blev nedslag och gjorde mig sjuk... Men för vissa går de riktigt bra med lchf, typ som för Katrin Zytomierska... Men jag skulle ju aldrig rekommendera någon att gå på de, men de är ju upp till var och en hur pass psykiskt stark man är! Jag provade lchf och det var det som startade det hela tyvärr :/
Natalie Sandqwist
${CommentAuthorLinkIf}

2013-12-31 kl.13:04:21

Tack! Tack! ÄNTLIGEN NÅGON SOM FÖRSTÅR! Jag har haft min vidriga anorexia i 5 år. Har varit så jäkla nära döden och har faktiskt levt några år i sjukhuset. Det har varit i tid att någon, som dig, äntligen säger att det är fruktansvärd med allt skitsnack om att bli smal. Du är så underbar som skrev detta. Tack! Jag har tagit mig en bit på vägen till ett friskare liv och kan bara säga att ingenting i världen är värre (för mig!) än att falla tillbaka. Älskar dig, även om jag inte vet vem du är, men du är underbar som fick ord på mina tankar. En stor kram från mig <3
${CommentAuthorLinkIf}

2013-12-31 kl.13:05:15

Tack! Tack! ÄNTLIGEN NÅGON SOM FÖRSTÅR! Jag har haft min vidriga anorexia i 5 år. Har varit så jäkla nära döden och har faktiskt levt några år i sjukhuset. Det har varit i tid att någon, som dig, äntligen säger att det är fruktansvärd med allt skitsnack om att bli smal. Du är så underbar som skrev detta. Tack! Jag har tagit mig en bit på vägen till ett friskare liv och kan bara säga att ingenting i världen är värre (för mig!) än att falla tillbaka. Älskar dig, även om jag inte vet vem du är, men du är underbar som fick ord på mina tankar. En stor kram från mig <3
${CommentAuthorLinkIf}

2013-12-31 kl.13:05:46

Tack! Tack! ÄNTLIGEN NÅGON SOM FÖRSTÅR! Jag har haft min vidriga anorexia i 5 år. Har varit så jäkla nära döden och har faktiskt levt några år i sjukhuset. Det har varit i tid att någon, som dig, äntligen säger att det är fruktansvärd med allt skitsnack om att bli smal. Du är så underbar som skrev detta. Tack! Jag har tagit mig en bit på vägen till ett friskare liv och kan bara säga att ingenting i världen är värre (för mig!) än att falla tillbaka. Älskar dig, även om jag inte vet vem du är, men du är underbar som fick ord på mina tankar. En stor kram från mig <3
${CommentAuthorLinkIf}

2014-01-03 kl.20:23:36

Hoppas du en dag blir frisk! :) Så fin tjej som du är värd att leva ett vacker och problemfritt liv! KRAM
Skriv en ny kommentar