Skuggan från förr

Blev så inspirerad av böckerna jag läst att jag själv satte mig och började skriva en deckare. Tänkte dela med mig lite av det jag skrivit hittills, tänkte eftersom att ni gillade det tidigare jag skrivit och berömde mig lite för mitt sätt och skriva att det kanske kunde vara kul och visa lite mer utav min kreativa sida? Älskar nämligen att skriva, och gör det ofta i min ensamhet.
 
Detta ska då bli en deckare, namnet på deckaren har jag bestämt blir Skuggan från förr. Här nedan har ni som sagt det jag skrivit hittills, kommentera gärna om ni vill att jag ska fortsätta "släppa" resten utav deckaren. Kul att få lite respons på de man skriver! Är absolut inget proffs och värsta duktig, men skrivandet fungerar lite som terapi för mig. Författare är ingenting jag direkt tänkt satsa på men det är skönt att skriva lite, få tankarna på annat. Och ännu roligare att få respons på det man skriver, det gör att man vill fortsätta. Så därför delar jag med mig utav mina texter här på bloggen!



-       Felix eller Heinz? Frågade Peter sin fru medan han grävde runt i ketchup hyllan på Ica.

Maria vände sig om och tittade frågande på honom. Dom hade varit gifta i 10 år och i 1 års tid hade dom bott i samma villa och alltid köpt samma ketchup.

-       Felix. Svarade hon och fortsatte blippade in varorna i vagnen.

Från andra änden av gången kom en flicka springandes. Det var deras 8-åriga dotter Jennifer som kom springandes med något i handen.

-       Var har du varit? frågade Maria sin dotter när hon hastigt stannade vid sidan om henne.

-       Mamma, snälla snälla kan jag inte få den här dockan?

Jennifer drog Maria i jackärmen och höll upp en förpackning. Inuti fanns en perfekt polerad Barbie docka med en massa tillbehör. Bland annat en vacker rosa klänning i tyll och ett par klackskor i miniformat, rosa dom med.

Maria tittade på dockan och sedan på sin man som stod med ett brett leende vid andra sidan vagnen.

-       Okej då, men bara för den här gången. Du fick ju tre Barbie dockor utav farmor förra veckan, dög inte dom? 

Hon tittade frågandes på sin dotter medan hon blippade in förpackningen och la ner den i vagnen.


Maria och Peter Andersson bodde i en villa i förorten Bromma lite utanför Stockholm. Dom var en riktig Svensson familj som man sa. Dom bodde i villa, körde en Volvo och hade en hund. En golden retriever. För ett år sedan när de flyttade ifrån sin lägenhet i Karlskrona till en villa i Bromma, bestämde dom sig då för att efter flera år av tjat från Jennifer skaffa sig en hund. Både Maria och Peter var väldigt framgångsrika inom sina yrken. Maria jobbade som fastighetsmäklare i Stockholm stad och Peter var egen företagare. Pengar var inga problem för dom och det syntes, deras hus var det finaste huset i kvarteret. Näst finaste huset hade familjen Almgren, dom hade bott i Bromma i 25 år och var vad man kallar ”high-school sweethearts”. Carina och Henrik Almgren hade funnit varandra när dom var 18 år och ett år senare var dom gifta och väntade barn. Tragiskt tyckte Maria, Carina var ju så ung? 

${CommentAuthorLinkIf}

2014-01-11 kl.17:23:23

Jättebra! Men du råkade säga emot dig själv lite, eller vad man ska säga, när det kom till hur länge de bott i huset.
"i 10 års tid hade dom bott i samma villa"
"För ett år sedan när de flyttade ifrån sin lägenhet"

Svar: Hehe tack, fixat!
Natalie Sandqwist
${CommentAuthorLinkIf}

2014-01-11 kl.17:37:11

Den verkar jätte bra ,Vill gärna läsa mer!!
Du skriver så beskrivande å man blir ju fast direkt'! ;)

Kram
${CommentAuthorLinkIf}

2014-01-11 kl.17:39:12

Jätte duktig, verkligen! :)
${CommentAuthorLinkIf}

2014-01-11 kl.17:41:15

Tycker verkligen att du ska fortsätta publicera lite kapitel på bloggen. SÅ bra!
${CommentAuthorLinkIf}

2014-01-11 kl.22:02:39

Så mycket särskrivningar du har. Sedan är punkt och kommatecken fel på många ställen. Blir svårläst och texten får inget flyt. Du har en bra story, men man slutar läsa då man snubblar över enkla regler i det svenska språket.
Svar: De är mitt personliga sätt att skriva, jag vet ju hur man skriver rent. Jag skriver ju inte så här på en svenska uppgift i skolan. Men som sagt så är de mitt sätt och skriva på. Vi alla är olika :)
Natalie Sandqwist
${CommentAuthorLinkIf}

2014-01-12 kl.11:46:11

Så otroligt duktig!♡
${CommentAuthorLinkIf}

2014-01-12 kl.12:00:12

jag tycker du skriver väldigt bra! kanske skulle du införa en ny kategori "skuggan från förr" och sen köra på följetong? typ att du släpper ett nytt "avsnitt" varje vecka eller nått? bara ett förslag! :)
förövrigt är jag sjukt avis på ditt fina hår! behandlar du det på något speciellt sätt? :)
${CommentAuthorLinkIf}

2014-01-12 kl.20:30:51

Jätte kul att läsa! Du är verkligen duktig på att skriva. Sådana här inlägg skiljer från de vanliga bloggarnas, och jag gillar det! Kram fina!
${CommentAuthorLinkIf}

2014-01-12 kl.21:19:18

Riktigt bra text:)
${CommentAuthorLinkIf}

2014-01-13 kl.03:13:07

åhh va duktig du är!:D
${CommentAuthorLinkIf}

2014-01-13 kl.11:33:32

Jättebra skrivit! trots de irriterande "dom" istället för "de och dem" . Dock har jag en personlig uppfattning om att deckare har en annan tidsuppbyggnad än andra texter. Deckare brukar börja med själva brottet för att sedan börja utredningen, ev upphovet till brottet/mordet. Denna "scenen" skulle jag se i kapitlet efter själva mordet när du presenterar karaktärerna.
Haha lite väl insatt men så kul att se dig skriva! :D fortsätt ! Mer sådana här inlägg!
${CommentAuthorLinkIf}

2014-01-13 kl.15:03:09

Ännu ett bra inlägg!
${CommentAuthorLinkIf}

2014-01-15 kl.20:44:43

Riktigt bra skriver! Tycker verkligen att du ska fortsätta skriva på den och publicera det här på bloggen. Det är en ny sida av dig vi får se. Tänk bara på det här med talspråk när du skriver. Man säger dom men skriver de eller dem, bara ett tips inte mening och försöka klanka ner på dig.
Skriv en ny kommentar